— Привіт. Розкажи трішечки про себе та свій досвід роботи у Quadro Service
Привіт, мене звати Станіслав, мені 40 рочків, працюю у Quadro Service з 7-го вересня 2020 року, займаюся ремонтом напрямку Consumer Drones, спеціалізувався довгий час на коптерах Phantom 3, Phantom 4 series
— Чи актуальні на разі ці моделі дронів чи можливо все ж DJI Mavic 3 трапляється частіше?
Квадрокоптери серії DJI Phantom вже майже зникли, деякі агрокомпанії ще їх використовують, також іноді зустрічаються в роботі навчальних центрів, що зрозуміло, адже набагато практичніше вчитися пілотувати на більш дешевому дроні. Переважно все ж таки ремонтується вся лінійка коптерів DJI Mavic 3 якщо говорити саме про серію Consumer Drones.
— Чи часто до сервісного центру Quadro Service потрапляє техніка, до якої потрапила волога?
З мого особистого досвіду, статистика не втішна. Влітку приблизно два - три коптера з десяти. Весною, восени та взимку, коли опадів значно більше, дрони, що постраждали від води трапляються набагато частіше. Вони потрапляють до нас більш брудними. Іноді зустрічається навіть крапельки води на платах. Але, на щастя, волога не завжди потрапляє у середину квадрокоптера. Наприклад у моделей DJI Mavic 3 в порівнянні з більш ранніми серіями, наприклад DJI Mavic 2, компанія DJI, що є виробником безпілотників, покращила захист від вологи
— В яких випадках найчастіше квадрокоптер може опинитися топленим?
На скільки я знаю, у реаліях бойових дій причиною пошкодження дронів вологою стає ніщо інше як потрапляння під дощ, необхідність використання птаха в сильний туман. Ще бувають випадки коли хлопці знаходять раніше втрачений дрон сусіднім підрозділом десь в зоні бойових дій або ж що більше радує військових, втрачений ворогом дрон, так званий трофейний. А так як такий коптер може пролежати не один день і навіть не один тиждень майже стовідсотково у середині будуть сліди вологи. Адже не тільки дощ, сніг або туман можуть стати причинами появи окислів на платах, а й звичайнісінька роса.
— Які перші дії користувач дрону може виконати задля зменшення пошкоджень?
В першу чергу необхідно одразу дістати акумулятор. Перевірити спеціальну мітку, що змінює колір від найменшого контакту з водою. Якщо вона не білого кольору використовувати акумулятор без перевірки у сервісному центрі не рекомендовано.
І, звісно, головне правило, ні в якому випадку не вмикати без розбірки і чистки всієї електроніки коптера. Тобто якщо є хоч маленька можливість того, що волога потрапила в середину, довіритись краще спеціалісту. Потрібно розуміти що крапельки води або вже утворенні окисли можуть стати причиною короткого замикання, що в свою чергу приводить до виходу з ладу цілих модулів, а в гірших випадках і материнської плати.
— Які дії користувача можуть призвести до погіршення стану птаха?
Зазвичай коптер після потрапляння вологи намагаються висушити різними народними методами сушки, той же рис наприклад. Іноді чекають кільки днів, сподіваючись на те, що нічого страшного не сталося, а волога безслідно зникла, вмикають з робочим акумулятором, що призводить до вигорання силових контактів в роз’ємах шлейфів на платі ESC та Main Core Board.
— Що відбувається з безпілотником коли він потрапляє на стіл до інженера? Які основні етапи роботи з птахом у випадку затоплення?
Опинившись на столі у майстра, коптер повністю розбирається, проводиться оцінка стану електроніки та роз’ємів під мікроскопом. Отримавши розуміння з якими пошкодженнями маємо справу, починається процес чистки електроніки в ультразвуковій ванні. Деякі запчастини до ультразвуку класти не можна, тому такі модулі очищаються вручну. По закінченню процесу очистки від окислів коптер збирається і тільки після цього його можна увімкнути вперше. А далі починається стандартна діагностика пошкоджень
— Які типи води (солоний, прісний, хімічно забруднений тощо) можуть найбільше завдати шкоди дрону, і як це враховується при відновленні?
Найбільшої шкоди може завдати, звісно, потрапляння води з хімією, але, на сьогодні, імовірність втопити коптер, наприклад, у басейні дуже мала. Менш шкідлива, але не менш руйнівна є солона вода. Частіше за все трапляються випадки утоплення у прісних водоймах або випадки коли волога до коптерів потрапляє у наслідок погодних умов. Процес очищення коптера однаковий для всіх типів води, просто пошкодження дуже відрізняються.
— Які деталі або компоненти коптера найчастіше пошкоджуються після потрапляння вологи, і як їх можна відновити?
При умові, якщо акумулятор продовжує працювати коли в коптер потрапила вода, вигорають силові контакти в роз’ємах шлейфів, на платі ESC та Main Core Board. Також дуже часто страждає оптичний блок та двигуни стабілізатору камери. Контакти на роз’ємах чи платах частіше за все вдається відновити під мікроскопом, використовуючи паяльну станцію.
Загалом кожний випадок індивідуальний, пошкодження можуть бути більшими або меншими. Бувають випадки коли коптер занадто багато часу був у воді і велика кількість окислів просто роз’їдає мікроелементи. В таких випадках смерть птаха неминуча, на жаль.
— Які основні ризики виникають при роботі з дроном, до якого потрапила волога?
Через непередбачуваний вплив окислів на електронні компоненти ніколи неможливо точно сказати чи вдасться відновити коптер до робочого стану. Чим більше часу проходить з моменту потрапляння вологи, тим більша вірогідність того, що ремонт може стати нерентабельним. До того ж це можна сказати лише після очищення електроніки у ультразвуковій ванні.
— Чи є випадки, коли коптери після відновлення продовжують мати проблеми? Які можливі причини цього?
З моєї практики коптер або відновлюється і літає, або не відновлюється взагалі. Єдиний ризик може бути в тому, що іноді користувач відмовляється від запчастини, яку рекомендовано замінити. В такому випадку пілот бере на себе відповідальність за подальшу роботу дрона
— Розкажи найцікавіший випадок відновлення після води
З того, що запам’яталось : ще до початку повномасштабного вторгнення, рибалки привезки квадрокоптер. А історія була ось у чому. Вони хотіли зняти красиве відео процесу закидання спінінгу. Один чоловік пілотував, а інший власне закидував. Але щось пішло не так і вони заблокували двигуни дрону лескою ну і звісно ж він полетів у воду. Їм пощастило, і за допомогою тієї ж лески вони дістали птаха з води без проблем.
Ця історія зі щасливим кінцем – коптер привезли одразу до нас, окислів було ще не надто багато. Тому після успішної чистки та заміни двигунів квадрокоптер знову полетів у небо.
Comments